Opis
Opera i Filharmonia Podlaska Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku Już od czwartku 10 grudnia w Operze i Filharmonii Podlaskiej - Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku będziemy mieli niezwykłą okazję oglądania występów gościnnych Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej. Obejrzymy "Dziadka do orzechów" Piotra Czajkowskiego, przedstawienie pełne magii, wzruszeń, zachwycających scen tańca, dla dzieci i dorosłych, prawdopodobnie najpopularniejsza kompozycja baletowa świata. "Dziadek do orzechów" to jedno z najważniejszych dzieł Piotra Czajkowskiego. Bazę dla libretta stanowiło opowiadanie E.T.A. Hoffmana "Dziadek do orzechów i Król Myszy" w wersji spopularyzowanej przez A. Dumasa ojca. Małą dziewczynkę, Marie (występującą także jako Klara - w oryginale było to imię jej ulubionej lalki), intryguje niepozorna i nieinteresująca dla innych zabawka - dziadek do orzechów. Wynikiem tej fascynacji jest niesamowity, fantastyczny sen. Marie-Masza śni o tajemniczej wędrówce po kolorowych krajobrazach Krainy Słodyczy, ożywających lalkach, antropomorficznych zwierzętach i roślinach. Dzięki temu, że tematyka baletu jest tak baśniowa, muzyka i choreografia są naprawdę niezwykłe - jak na przykład słynny Taniec Cukrowej Wieszczki. Przedstawienia "Dziadka do orzechów" prezentowane będą na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej co roku w grudniu przez teatry z różnych stron świata. Spektakle szkolne: Czwartek 10.12.2015, g. 10.00 Piątek 11.12.2015, g. 10.00 Poniedziałek 14.12.2015, g. 10.00, g. 13.00 Wtorek 15.12.2015, g. 10.00, g. 13.00 Środa 16.12.2015, g. 10.00, g. 13.00 Spektakle popołudniowe: Czwartek 10.12.2015, g. 19.00 Piątek 11.12.2015, g. 19.00 Sobota 12.12.2015, g. 19.00 Niedziela 13.12.2015, g. 18.00 Czas trwania: 2 godz. 15 min z jednym antraktem PIOTR CZAJKOWSKI DZIADEK DO ORZECHÓW Balet w dwóch aktach Libretto: Marius Petipa i Iwan Wsiewołożski (wg wersji A. Dumasa baśni "Dziadek do orzechów i Król Myszy" E.T.A. Hoffmanna) Muzyka: Piotr Czajkowski (w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Grzegorza Berniaka) Prapremiera: 6 grudnia 1892, Teatr Maryjski, Petersburg Oryginalna choreografia: Marius Petipa i Lew Iwanow Choreografia: Vladimir Shurmeikin Choreografia, baletmistrz: Aleksander Boitsov Kostiumy: Galina Shumeikina Szef techniczny: Jare Boyer Oświetlenie: Jeremy Rolla Soliści: MASZA - Ekaterina Alaeva (Primabalerina) KSIĄŻĘ - Stanislaw Olszanskij (Narodowy Artysta Ukrainy) KRÓL MYSZY - Roman Bachlaj DZIADEK DO ORZECHÓW - Sergiej Kachura (Zasłużony Artysta Ukrainy) SĘDZIA DROSELMEJER - Pawel Stalinski ARLEKIN - Jurij Kulczycki BRAT MASZY - Rostoslaw Domanskij Akt I Zimowy wieczór przed Bożym Narodzeniem. W domu małej Maszy wszyscy szykują się na przyjęcie. Dziewczynka marzy o dorosłym życiu i o choince tak pięknej, jak ta, którą widziała w oknach jednego z domów. Wśród gości na wieczerzy pojawia się sędzia Droselmejer, chrzestny ojciec Maszy. Zaprasza ją do swojego warsztatu lalkowego. Masza zachwycona jest wszystkimi jego dziełami - każda lalka jest barwna, niezwykła i piękna jak żywa. Jednak największe wrażenie robi na niej dziwny, niezgrabny Dziadek do Orzechów. Droselmejer celowo przyprowadził tu Maszę, by opowiedzieć jej smutną historię o tajemniczej dalekiej krainie. W pewnym królestwie mieszkała piękna niegdyś księżniczka, którą złe Myszy przemieniły w brzydkiego potwora - a uwolnić ją może tylko chłopiec, przed którym... twardy orzech do zgryzienia. Po długim oczekiwaniu pojawia się nareszcie książę, który rozgryza skorupę orzecha, a wydobyte z niej cudowne ziarno ofiaruje księżniczce. Zjedzenie orzecha przywraca jej w końcu jej prawdziwą postać. By zemścić się na chłopcu, Myszy zamieniają go w brzydkiego Dziadka do Orzechów. Masza jest wzruszona opowieścią. Przestraszona zasypia w fotelu, wciąż ściskając swoją ulubioną zabawkę. Sen Maszy jest niesamowity. Akcja wkracza w baśniowy klimat. Choinka rośnie, Masza dorośleje, a zabawki ożywają. Dziadka do Orzechów atakuje armia Myszy, ale ten broni się dzielnie, a z odsieczą przychodzi kompania ołowianych żołnierzy. W sukurs przychodzi także Masza. Wojsko używa armaty i dzięki pomocy dziewczynki wygrywa wojnę. Wtedy Dziadek do Orzechów zamienia się w Księcia i z Maszą jako Księżniczką razem podążają do Krainy Słodyczy. Akt II Księżniczka Masza i Książę wędrują przez Krainę Słodyczy. Mijają Cukrową Łąkę, przechodzą przez Bramę Łakomczuchów, trafiają do Gwiazdkowego Lasu. Płyną przez Jezioro Róż łódką ciągniętą przez delfiny do Konfiturowego Gaju. Dalej wędrują do Cukierkowa - stolicy Cukierkowej Krainy, w której znajduje się Marcepanowy Pałac. Mimo że los piętrzy przed nimi przeszkody, Masza i Książę radzą sobie ze wszystkimi wyzwaniami. Napotykane po drodze postaci są ożywiane przez Droselmejera. W całej krainie trwa święto z okazji przybycia Książęcej Pary. Wszyscy radują się i podrywają w rytm muzyki. Balet wykonuje tańce charakterystyczne: Taniec Cukrowej Wieszczki, Taniec hiszpański, Taniec arabski, Taniec chiński, Trepak (Taniec rosyjski), Taniec pasterski. Całość zamyka Walc kwiatów. Zachwycona Masza w końcu jednak budzi się w fotelu z zabawką w ramionach. Zapraszamy! Przesyłam Państwu zdjęcia Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu. Pozdrawiam serdecznie, Joanna Dolecka Kontakt z mediami, PR tel. (85) 306 75 09 kom. +48 797 327 223 Opera i Filharmonia Podlaska Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku ul. Odeska 1, 15-406 Białystok tel.(85) 306 75 71, fax. (85) 73 41 933 NIP 542-020-89-16, REGON: 000278971 Rejestr Instytucji Kultury nr 1 w UMWP Nr rach.: 62 1020 1332 0000 1702 0803 2858 www.oifp.eu www.facebook.com/Opera.Bialystok http://www.oifp.eu/mail/baner.jpg Wszelkie prawa do koncepcji, projektów oraz tekstów przesyłanych w niniejszej wiadomości są zastrzeżone. Utwory korzystają z ochrony prawa autorskiego. Wykorzystywanie utworu w całości lub we fragmencie bez uprzedniej pisemnej zgody Opery i Filharmonii Podlaskiej - Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku jest zabronione. Niniejsza korespondencja przeznaczona jest wyłącznie dla osoby lub podmiotu, do którego jest zaadresowana i może zawierać treści chronione przepisami prawa. Wgląd w treść wiadomości otrzymanej omyłkowo, dalsze jej przekazywanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju wykorzystanie, bądź podjęcie jakichkolwiek działań w oparciu o zawarte w niej informacje przez osobę lub podmiot nie będący adresatem, jest niedozwolone. Odbiorca korespondencji, który otrzymał ją omyłkowo, proszony jest o zawiadomienie nadawcy i usunięcie tego materiału z komputera. All rights to concepts, projects and texts contained in this message are reserved. Works are protected under the copyright law. Any use of works without a written consent of The Podlasie Opera and Philharmonic European Art Centre is prohibited. This e-mail, any attachments and the information contained therein ("this message") are confidential and intended solely for the use of the addressee(s). If you have received this message in error please send it back to the sender and delete it. Unauthorized publication, use, dissemination or disclosure of this message, either in whole or in part is strictly prohibited.
auto → pl
Konfiturowego