Sztuka
Dziadek do orzechów - balet lwowski

Dziadek do orzechów - balet lwowski

  • 2015-12-10
  • Opera i Filharmonia Podlaska Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku, Białystok

Opis

Opera i Filharmonia Podlaska Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku


Już od czwartku 10 grudnia w Operze i Filharmonii Podlaskiej - Europejskim
Centrum Sztuki w Białymstoku będziemy mieli niezwykłą okazję oglądania
występów gościnnych Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu im. Salomei
Kruszelnickiej.  Obejrzymy "Dziadka do orzechów" Piotra Czajkowskiego,
przedstawienie pełne magii, wzruszeń, zachwycających scen tańca, dla dzieci
i dorosłych, prawdopodobnie najpopularniejsza kompozycja baletowa świata.

"Dziadek do orzechów" to jedno z najważniejszych dzieł Piotra Czajkowskiego.
Bazę dla libretta stanowiło opowiadanie E.T.A. Hoffmana "Dziadek do orzechów
i Król Myszy" w wersji spopularyzowanej przez A. Dumasa ojca. Małą
dziewczynkę, Marie (występującą także jako Klara - w oryginale było to imię
jej ulubionej lalki), intryguje niepozorna i nieinteresująca dla innych
zabawka - dziadek do orzechów. Wynikiem tej fascynacji jest niesamowity,
fantastyczny sen. Marie-Masza śni o tajemniczej wędrówce po kolorowych
krajobrazach Krainy Słodyczy, ożywających lalkach, antropomorficznych
zwierzętach i roślinach. Dzięki temu, że tematyka baletu jest tak baśniowa,
muzyka i choreografia są naprawdę niezwykłe - jak na przykład słynny Taniec
Cukrowej Wieszczki.

 

Przedstawienia "Dziadka do orzechów" prezentowane będą na scenie Opery i
Filharmonii Podlaskiej co roku w grudniu przez teatry z różnych stron
świata. 

 

Spektakle szkolne:

Czwartek 10.12.2015, g. 10.00

Piątek 11.12.2015, g. 10.00

Poniedziałek 14.12.2015, g. 10.00, g. 13.00

Wtorek 15.12.2015, g. 10.00, g. 13.00

Środa 16.12.2015, g. 10.00, g. 13.00

 

Spektakle popołudniowe:

Czwartek 10.12.2015, g. 19.00

Piątek 11.12.2015, g. 19.00

Sobota 12.12.2015, g. 19.00

Niedziela 13.12.2015, g. 18.00

 

Czas trwania: 2 godz. 15 min z jednym antraktem

 

PIOTR CZAJKOWSKI

DZIADEK DO ORZECHÓW

Balet w dwóch aktach

 

Libretto: Marius Petipa i Iwan Wsiewołożski (wg wersji A. Dumasa baśni
"Dziadek do orzechów i Król Myszy" E.T.A. Hoffmanna)

Muzyka: Piotr Czajkowski

(w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Grzegorza
Berniaka)

 Prapremiera: 6 grudnia 1892, Teatr Maryjski, Petersburg

 

Oryginalna choreografia: Marius Petipa i Lew Iwanow

Choreografia: Vladimir Shurmeikin

Choreografia, baletmistrz: Aleksander Boitsov

 

Kostiumy: Galina Shumeikina

Szef techniczny: Jare Boyer

Oświetlenie: Jeremy Rolla

  

Soliści:

MASZA - Ekaterina Alaeva (Primabalerina)

KSIĄŻĘ - Stanislaw Olszanskij (Narodowy Artysta Ukrainy)

KRÓL MYSZY - Roman Bachlaj

DZIADEK DO ORZECHÓW - Sergiej Kachura (Zasłużony Artysta Ukrainy)

SĘDZIA DROSELMEJER - Pawel Stalinski

ARLEKIN - Jurij Kulczycki

BRAT MASZY - Rostoslaw Domanskij

 

Akt I

Zimowy wieczór przed Bożym Narodzeniem. W domu małej Maszy wszyscy szykują
się na przyjęcie. Dziewczynka marzy o dorosłym życiu i o choince tak
pięknej, jak ta, którą widziała w oknach jednego z domów. Wśród gości na
wieczerzy pojawia się sędzia Droselmejer, chrzestny ojciec Maszy. Zaprasza
ją do swojego warsztatu lalkowego. Masza zachwycona jest wszystkimi jego
dziełami - każda lalka jest barwna, niezwykła i piękna jak żywa. Jednak
największe wrażenie robi na niej dziwny, niezgrabny Dziadek do Orzechów.
Droselmejer celowo przyprowadził tu Maszę, by opowiedzieć jej smutną
historię o tajemniczej dalekiej krainie. W pewnym królestwie mieszkała
piękna niegdyś księżniczka, którą złe Myszy przemieniły w brzydkiego potwora
- a uwolnić ją może tylko chłopiec, przed którym... twardy orzech do
zgryzienia. Po długim oczekiwaniu pojawia się nareszcie książę, który
rozgryza skorupę orzecha, a wydobyte z niej cudowne ziarno ofiaruje
księżniczce. Zjedzenie orzecha przywraca jej w końcu jej prawdziwą postać.
By zemścić się na chłopcu, Myszy zamieniają go w brzydkiego Dziadka do
Orzechów. Masza jest wzruszona opowieścią. Przestraszona zasypia w fotelu,
wciąż ściskając swoją ulubioną zabawkę.

Sen Maszy jest niesamowity. Akcja wkracza w baśniowy klimat. Choinka rośnie,
Masza dorośleje, a zabawki ożywają. Dziadka do Orzechów atakuje armia Myszy,
ale ten broni się dzielnie, a z odsieczą przychodzi kompania ołowianych
żołnierzy. W sukurs przychodzi także Masza. Wojsko używa armaty i dzięki
pomocy dziewczynki wygrywa wojnę. Wtedy Dziadek do Orzechów zamienia się w
Księcia i z Maszą jako Księżniczką razem podążają do Krainy Słodyczy.

Akt II

Księżniczka Masza i Książę wędrują przez Krainę Słodyczy. Mijają Cukrową
Łąkę, przechodzą przez Bramę Łakomczuchów, trafiają do Gwiazdkowego Lasu.
Płyną przez Jezioro Róż łódką ciągniętą przez delfiny do Konfiturowego Gaju.
Dalej wędrują do Cukierkowa - stolicy Cukierkowej Krainy, w której znajduje
się Marcepanowy Pałac. Mimo że los piętrzy przed nimi przeszkody, Masza i
Książę radzą sobie ze wszystkimi wyzwaniami. Napotykane po drodze postaci są
ożywiane przez Droselmejera. W całej krainie trwa święto z okazji przybycia
Książęcej Pary. Wszyscy radują się i podrywają w rytm muzyki. Balet wykonuje
tańce charakterystyczne: Taniec Cukrowej Wieszczki, Taniec hiszpański,
Taniec arabski, Taniec chiński, Trepak (Taniec rosyjski), Taniec pasterski.
Całość zamyka Walc kwiatów. Zachwycona Masza w końcu jednak budzi się w
fotelu z zabawką w ramionach.

 

Zapraszamy!

Przesyłam Państwu zdjęcia Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu.

 

Pozdrawiam serdecznie,

Joanna Dolecka
Kontakt z mediami, PR
tel. (85) 306 75 09
kom. +48 797 327 223 

Opera i Filharmonia Podlaska Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku
ul. Odeska 1, 15-406 Białystok
tel.(85) 306 75 71, fax. (85) 73 41 933
NIP 542-020-89-16, REGON: 000278971
Rejestr Instytucji Kultury nr 1 w UMWP
Nr rach.: 62 1020 1332 0000 1702 0803 2858
www.oifp.eu
www.facebook.com/Opera.Bialystok

http://www.oifp.eu/mail/baner.jpg

Wszelkie prawa do koncepcji, projektów oraz tekstów przesyłanych w
niniejszej wiadomości są zastrzeżone. Utwory korzystają z ochrony prawa
autorskiego. Wykorzystywanie utworu w całości lub we fragmencie bez
uprzedniej pisemnej zgody Opery i Filharmonii Podlaskiej - Europejskiego
Centrum Sztuki w Białymstoku jest zabronione. Niniejsza korespondencja
przeznaczona jest wyłącznie dla osoby lub podmiotu, do którego jest
zaadresowana i może zawierać treści chronione przepisami prawa. Wgląd w
treść wiadomości otrzymanej omyłkowo, dalsze jej przekazywanie,
rozpowszechnianie lub innego rodzaju wykorzystanie, bądź podjęcie
jakichkolwiek działań w oparciu o zawarte w niej informacje przez osobę lub
podmiot nie będący adresatem, jest niedozwolone. Odbiorca korespondencji,
który otrzymał ją omyłkowo, proszony jest o zawiadomienie nadawcy i
usunięcie tego materiału z komputera.

All rights to concepts, projects and texts contained in this message are
reserved. Works are protected under the copyright law. Any use of works
without a written consent of The Podlasie Opera and Philharmonic European
Art Centre is prohibited. This e-mail, any attachments and the information
contained therein ("this message") are confidential and intended solely for
the use of the addressee(s). If you have received this message in error
please send it back to the sender and delete it. Unauthorized publication,
use, dissemination or disclosure of this message, either in whole or in part
is strictly prohibited.
auto → pl
Konfiturowego
 
Polecamy
Ostatnio dodane
Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.