dlaStudenta.pl restauracje finanse praca og³oszenia stancje galerie forum
Creamfields

 Jeff Mills - legenda detroit sound, „cz³owiek szybszy od w³asnego cienia". Niedo¶cigniony mistrz sztuki mikserskiej. Jego muzyka to czysta energia przekazywana z niesamowit± intensywno¶ci±, ciê¿ka, ale te¿ funky, dlatego szybko podbi³a kluby na ca³ym ¶wiecie.

Ju¿ na pocz±tku lat 80. prezentowa³ nagrania muzyki hip-hop i elektro w rozg³o¶ni WDET, w której nastêpnie mia³ w³asn± audycjê. Pod wp³ywem muzyki acid house i zainteresowania industrialnym brzmieniem w 1989r. stworzy³ pierwsze w³asne nagrania. Nastêpnie razem z Tonym Srockiem zaczêli nagrywaæ jako Final Cut. W 1990r., gdy poprzez grupê Members of The House (Jeff wykona³ remix jednego z utworów dla Members of The House) pozna³ Mika "Mad" Banksa. Opu¶ci³ Final Cut i razem z Banksem za³o¿y³ Underground Resistance. Wkrótce do³±czy³ do nich Robert Hood, z którym zaczêli tworzyæ nowy styl Detroit - techno.

Muzyka Underground Resistance to ostre brzmienia. Sk³adaj± siê na ni± elementy acidu, electro, hardcora, housu w surowej metalicznej oprawie z industrialu. Muzyka ta znajduje uznanie w Europie. Wkrótce UR rozpoczyna wspó³pracê z berliñskim Tresorem. Wydaj± p³ytê „X-101 Sonic Destroye" (numer 1 w katalogu Tresora) a tytu³owy kawa³ek "Sonic Destroyer" zdobywa ogromn± popularno¶æ. D¼wiêki z X-101 to pierwsze brzmienia elektroniczne tak radykalne i o takiej sile przekazu. Tak¿e kolejna p³yta wydana przez Tresora: „X-102 The Rings of Saturn" okazuje siê wielkim sukcesem. Jest bardziej eksperymentalna, a muzyka ¶ci¶le wi±¿e siê z opraw± p³yty. Inspiracj± dla Millsa sta³ siê program kosmiczny NASA, filmy science-fiction i teorie Einsteina.

Mills zostaje rezydentem klubu Limelight w Nowym Yorku. Razem z Hoodem odchodzi z UR i zak³ada w³asny label AXIS. P³yta „X-103 Atlantis" jest ostatni± przy której wspó³pracowa³ z Banksem. Kolejne kawa³ki wydane przez Axis przynosz± zmianê stylistyki. S± bardziej proste i nie ma w nich elementów acid house czy hardcore (np EPki Cycle 30, Growth, Humana). Wiele nagrañ wydanych przez Axis znalaz³o siê na kompilacji "The Other Day". Jest to p³yta raczej do s³uchania w domu, ale s± tu te¿ bardziej klubowe rzeczy (np. "i9" czy pokrêcona "Medusa"). Wiêkszo¶æ to spokojne i przestrzenne doskona³e utwory które mo¿na zaliczyæ do inteligentnego techno lub ambitnej elektroniki.

Nowe równie radykalne brzmienie powsta³e w Axis zostaje nazwane minimalem, ale dopiero dziêki wydanej przez Tresora p³ycie „Waveform Transmission vol.1" zyskuje popularno¶æ. Utwory na p³ycie s± bardzo zró¿nicowane. Od niesamowicie szybkich i energetycznych („Phase 4") przez proste d¼wiêki pianina po³±czone z twardym, mocnym beatem („Changes Of Life"), a¿ po kawa³ki bardziej eksperymentalne. Kolejna p³yta „Waveform Transmission vol.3" (vol.2 jest g³ównie dzie³em Hooda) okazuje siê jeszcze lepsza. Sta³a siê inspiracj± dla kolejnych wykonawców minimalu i mimo up³ywu czasu nadal jest grana na imprezach.

W 1996 r. Jeff Mills otworzy³ kolejn±, ca³kowicie w³asn± wytwórniê -Purpose Maker, w której wydaje swoje p³yty przeznaczone g³ównie do grania w klubach. Doskona³e "Kat Moda" czy "Steamp it" to prawdziwe narzêdzia dla DJ-ów, idealnie nadaj±ce siê do miksowania. Podsumowaniem dzia³alno¶ci tej wytwórni by³o wydanie p³yty „Purpose Maker Compilation" z najwiêkszymi "hitami" i z wieloma nigdzie niedostêpnymi utworami które pierwszy raz zosta³y wydane na CD.

Mills w czasie swoich setów potrafi u¿yæ trzech gramofonów i automatu perkusyjnego TR-909, za pomoc± których tworzy zupe³nie now± muzykê. W ci±gu jednej godziny miksuje dziesi±tki utworów (nie jest to tylko ciê¿ki minimal ale czêsto te¿ house, Detroit i kawa³ki techno-ambientowe). O tym jak dobre s± jego wystêpy ¶wiadczy wp³yw Millsa na scenê techno w Japonii, gdzie na jego pierwszej imprezie by³o tylko kilkaset osób a w tej chwili mo¿e przyj¶æ nawet 10.000. Jeden z jego wystêpów w Tokyo, w klubie Liquid Room (28 pa¼dziernik 1995r.) zosta³ nawet nagrany i oficjalnie wydany na CD. Ten live album to esencja wystêpów Millsa. W bardzo dynamicznym i intensywnym secie podzielonym na trzy czê¶ci jest zawarte 38 utworów. Niedawno ukaza³a siê te¿ p³yta "From The 21st", któr± wydano tylko w Japonii, a w Czechach kompilacja "The Art Of Connecting" zbieraj±ca utwory z ró¿nych wytwórni. Wynikiem szerokich zainteresowañ Millsa sta³a siê kolejna p³yta dla Tresora. "Metropolis" stanowi soundtrack do tytu³owego, nagranego w 1926r. niemieckiego filmu w re¿yserii Fritza Langa. Wyj±tkowo pejza¿owa i nastrojowa muzyka oparta na techno i ambiencie idealnie pasuje do wizji futurystycznego miasta Metropolis.

¼ród³o: www.techno.gra.pl
foto: residentadvisor.net


Bia³ystok | Bydgoszcz | Czêstochowa | Gliwice | Katowice | Kielce | Kraków | Lublin | Olsztyn | Opole | Poznañ | Rzeszów | Szczecin | Toruñ | Trójmiasto | Warszawa | Wroc³aw | Zabrze | Zielona Góra | £ód¼